توضیحات دسته: هم خانواده تقریر و قرائت مقاله های آموزشی منتشر شده درون جمعه, 29 دی 1391 21:24 بازدید: 11359

آموزش املاء همراه با شیوه های نوین

در این سال ها خیلی مشاهده کرده ام کـه مشکل بیشتر دانش آموزان درون نوشتن املا مـی باشد ، هم خانواده تقریر و قرائت بعد در این مقاله آموزشی بـه مـهارت املا نویسی ، نحوه ی قرائت املاء و شیوه های خلاق و متنوع آموزش املاء پرداخته مـی شود....ادامـه مطلب

بستن


در این سال ها خیلی مشاهده کرده ام کـه مشکل بیشتر دانش آموزان در  نوشتن املا  مـی باشد ، بعد در این مقاله آموزشی بـه مـهارت املا نویسی ، نحوه ی قرائت املاء و شیوه های خلاق و متنوع آموزش املاء پرداخته مـی شود. 

دانش آموزان با دست یـابی بـه این مـهارت ها مـی توانند بـه خوبی بین صورت تلفظی کلمـه ها و حروف سازنـده آن ها پیـونـد مناسبی بـرقـرار کنند بدین ترتیب زمـینـه لازم به منظور پیشرفت آنان درون درس های جمله نویسی , انشا و به طور کلی مـهارت نوشتن بهتر فراهم مـی شود , دانش آموزان هنگام نوشتن املا حتما نکاتی را درباره صداهایی کـه بوسیله معلم درون قالب کلمات و جمله ها بر زبان جاری مـی شود رعایت نمایند.

املاء چیست؟

انتقال عین کلام هست به نوشتار. هم خانواده تقریر و قرائت آن هم نوشتار رسمـی، گفتار محاوره ای درون املا بـه کارگرفته نمـی شود.

اه اصلی املاء:

درست نویسی: تبدیل نشانـه های آوایی بـه نوشتاری

زیبا نویسی: از نظر اندازه، فونت و فاصله بین کلمـه ها

خوانا نویسی: بدون غلط،تمـیز و زیبا مطابق با رسم الخط کتاب درسی

نحوه ی قرائت املاء:

- متن املاء قبل از نوشتن دانش آموزان یک بار خوانده شود و از بچه ها خواسته شود کـه متن را بـه دقت گوش دهند، بدون آنکه چیزی بنویسند.

- حال متن املاء با صدای رسا و شمرده خوانده شود.

- درون تقریر املاء رعایت زبان معیـار و تلفظ صحیح کلمـه ها و ترکیب ها ضروری است.

- از تکرار زیـاد و غیر ضروری پرهیز شود چرا کـه این عمل موجب کند نویسی و بی توجهی مـی شود.

- هنگام قرائت علائم سجاوندی توسط آموزگار بیـان،تا دانش آموزان درست و دقیق بنویسند.

- متن املاء درون پایـان یک بار دیگر خوانده شود.

- متن املاء کلمـه بـه کلمـه قرائت نشود بلکه بـه صورت گروه کلمات بـه هم مرتبط بیـان، که تا ارتباط معنایی وانسجام کافی رعایت شود.

پس از تصحیح املاء لازم است:

دانش آموزان کلماتی را کـه اشتباه نوشته اند بـه طور صحیح و خوانا درون پایـان املاء بنویسند و آن ها رادر جمله های مناسب بـه کار ببرند.

در صورت امکان به منظور کلمـه یـا کلمات اشتباه نوشته شده یک یـا دو واژه هم معنی، مترادف یـا متضاد یـاهم خانواده بیـان گردد.( با راهنمایی آموزگار و والدین )

دیکته را درون دفتر مشق با رعایت حاشیـه و علایم سجاوندی پاکنویس نماید و صورت صحیح کلمـه هایی را کـه اشتباه نوشته هست به منظور توجه بیشتر با رنگ دیگر بنویسد.

شیوه های خلاق و متنوع آموزش املاء

املاء بـه صورت گروهی:

دانش آموزان بـه گروه های دو نفری تقسیم مـی شوند از هر گروه خواسته مـی شود متن املایی تهیـه نمایند. هم خانواده تقریر و قرائت از متن هر گروه قسمت هایی را انتخاب کرده بـه صورت یک متن پیوسته دیکته مـی شود که تا بچه ها بنویسند. متناسب با آنچه کـه بچه ها نوشته اند معلم امتیـاز حاصل هر گروه را اعلام مـی دارد. درون این نوع املاء نویسنده متن درون هر گروه دانش آموز ضعیف آن گروه مـی باشد.

املای خطابه ای:

فراگیران درون گروه بـه هم املا مـی گویند یـا بـه اولیـا و برادر درون منزل املاء گفته مـی شود و تصحیح توسط گوینده صورت مـی پذیرد. درون این نوع املاء تثبیت یـادگیری املایی و صحیح نوشتن واژه ها مد نظر است.

آموزش املاء هنگام تدریس کتاب بخوانیم:

در هنگام تدریس کلمات مشکل دو املایی روی تابلو کلاس نوشته از بچه ها مـی خواهیم بـه صورت شفاهی به منظور آن ها هم خانواده،متضاد، مترادف و ... جمله بگویند.

املای سنتی:

به صورت خطابه ای به منظور دانش آموزان گفته مـی شود و تصحیح توسط معلم یـا دانش آموز صورت مـی گیرد.

کامل جمله ها به منظور تقویت املاء:

چند جمله روی تابلو نوشته مـی شود بـه طوری کـه در جمله جای یک کلمـه خالی بماند سپس درون پایین تابلو تعدادی کلمـه(از جمله کلمـه مورد نظر) قرار مـی گیرد و متضاد و مترادف و هم خانواده آن نوشته مـی شود و سپس بچه ها گروهی حتما کلمـه مناسب را درون جای خالی قرار دهند. درون پایـان جمله ها را با صدای بلند مـی خوانیم.

املای مشارکتی:

دانش آموزان بـه گروه های ۳ نفری تقسیم مـی شوند یک نفر بـه عنوان گوینده تعیین مـی شود،دانش آموزی نویسنده و دانش آموز دیگر ناظر. درون ضمن نوشتن ناظر بـه نویسنده یـاری مـی دهد.-۷ تهیـه متن از غلط های املایی دانش آموزان:در این فعالیت هر یک ماه یک بار از مـیان کلمـه هایی کـه دانش آموزان درون متون املایی ۴ هفته گذشته اشتباه داشته اند متن املایی جدیدی فراهم مـی آید این متن مـی تواند بـه صورت غلط درون اختیـار بچه ها قرار مـی گیرد که تا درست آنـها را بنویسند و هم چنین مـی شود از جانب آموزگار بیـان و بچه ها بنویسند.

املای بدون نقطه:

از روی متنی کـه قبلا آماده شده کپی گرفته شود، از بچه ها مـی خواهیم نقطه های موجود درون متن راکه حذف شده اند نقطه گذاری نمایند.

املای جمله نویسی:

در این روش ۲۰ کلمـه از متن درس انتخاب مـی شود و روی تابلو کلاس نوشته مـی شود. از بچه ها مـی خواهیم با هر کدام از کلمـه ها درون دفتر خود جمله بسازند. بعد از تصحیح املای دانش آموزان با انتخاب معلم چند نفر جملات خود را به منظور دانش آموزان دیگر مـی خوانند.

املای حفظی:

آموزگار متنی را درون اختیـار بچه ها مـی گذارد که تا قبلا آن را بخوانند و مرور نمایند. درون روز املاء معلم ابتدای جمله های متن را بیـان مـی نماید که تا دانش آموزان از حفظ باقی متن را بنویسند.

املای کامل ی:

متنی از درس آماده مـی گردد و جلوی کلمات کلیدی جای خالی قرار داده مـی شود سپس از دانش آموزان مـی خواهیم که تا با هم معنی یـا هم خانواده کلمـه مورد نظر جای خالی را پر نمایند.

املای آبی:

در ظرفی پر از آب از دانش آموزان خواسته مـی شود که تا با انگشت کلمـه هایی را کـه برایشان دیکته مـی شود بنویسند.( نوعی از تکلیف شب)

کامل املاء :

با کمک حافظه: املایی بـه صورت متن تهیـه مـی شود و حدود ۲۰ کلمـه را کـه ارزش املایی دارند بـه صورت جای خالی درون متن درون نظر مـی گیریم سپس دانش آموزان با استفاده از آنچه کـه آموخته اند کلمـه ها را درون جای خالی جایگزین مـی نمایند.

املای ذهنی:

متنی از املاء بین دانش آموزان توزیع مـی شود و پس از چند دقیقه جمع آوری مـی گردد. سپس از دانش آموزان خواسته مـی شود که تا کلمـه هایی را کـه در ذهنشان باقی مانده هست روی دفتر یـا ورقه بنویسند.

املای بی صدا:

سبب تقویت هوش دیداری دانش آموزان مـی گردد. بچه ها حتما ابتدا خوب بهها و حرکات صورت نگاه کنند سپس کلمـه یـا جمله ی ادا شده توسط آموزگار را بنویسند.در حقیقت معلم مانندی هست که به منظور افراد ناشنوا املاء مـی گوید. البته بهتر هست معلم همان طور کـه بی صدا املا مـی گوید درون فضا نیز با انگشتان دست بنویسد که تا بچه ها با نگاه بـه آن کلمـه ها را یـادداشت نمایند.

مسابقه املاء نویسی:( از طریق نوشتن کلمـه های هم خانواده، متضاد، مترادف و جمله نویسی)

بیست کلمـه از درس انتخاب و از بچه ها خواسته مـی شود به منظور ۵ کلمـه هم خانواده، ۵ کلمـه متضاد، ۵ کلمـه مترادف و با ۵ کلمـه جمله نویسی نمایند.

املای زنجیرهای:

ابتدا معلم جمله ای مـی گوید سپس از دانش آموزان مـی خواهد کـه با آخرین حرف از جمله مورد نظر جمله جدیدی بنویسند.

کامل جمله ی ناقص:

گاهی مـی توانیم املاء را بـه گونـه ای تنظیم نماییم کـه جمله هایی ناتمام به منظور بچه ها خوانده شود سپس بخواهیم جمله ها را کامل نمایند.

املای مرتب ی: (با دو روش)

روش اول : تعدادی جمله را درون اختیـار بچه ها قرار مـی دهیم و از آن ها مـی خواهیم مرتب نمایند.

روش دوم : تعدادی کلمـه بـه عنوان کلید درون اختیـار بچه ها قرار مـی دهیم و از آن ها مـی خواهیم با کلمات جمله بسازند. بعد از جمله سازی از دانش آموزان مـی خواهیم جملات را مرتب نمایند.

نکته 1 : کلمات کلید واژه حتما حتما درباره یک موضوع یـا مطلب باشند.

نکته 2 : درون جلسه ی بعدی مـی توان از هر دو روش بالا املای تقریری از دانش آموزان گرفت.

املای حسی:

با اجرای این روش شا دی و نشاط را با املاء همراه خواهیم ساخت ، معلم و یـا خود دانش آموزان بر روی کمر یکدیگر کلمـه ای را نوشته و او حتما حدس بزند کـه چه کلمـه ای نوشته شده هست و بعد آن را بر روی تابلوی کلاس بنویسد .

  • < قبلی
  • بعدی >
اضافه نظر




[آموزش املاء همراه با شیوه های نوین | مقاله های آموزشی هم خانواده تقریر و قرائت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 09 Jul 2018 00:01:00 +0000